Op zoek naar internationaal succes met je onderneming? Naast een goed plan, verstand van de markt, professionele vertalingen en voldoende kennis van de taal en cultuur zijn er ook Social Media die je mee kunt nemen in het internationaliseringsproces. De invloed van Social Media heeft inmiddels een behoorlijk vinger in de pap in het bedrijfsleven. Hieronder staan een tiental tips opgesteld door Steven Jongeneel van marketingbureau Social Embassy.
Bezin eer je begint - Een account is snel aangemaakt; kijk echter eerst wat er zoal speelt in jouw branche. Zoek op Twitter wat er over jouw bedrijf of producten gezegd wordt. Probeer een beeld te krijgen wat er zoal leeft onder de mensen.
Meng je in het gesprek - Krijg meer feeling met de doelgroep door je te mengen in het gesprek. Reageer op klachten, beantwoord vragen en laat je expertise gelden. Op deze manier word je online zichtbaar.
Weet wat je wilt – Bedenk wat je wilt bereiken op social media. Wil je werken aan relatiemanagement of ben je enkel op zoek naar nieuwe klanten. Pas je gedrag hier op aan.
Ken je doelgroep – Bedenk goed dat het op Social Media niet gaat om wat jij wilt.
Kies je kanalen – Social Media zijn er in verschillende soorten en maten. Twitter is geschikt voor zogeheten webcare, oftewel het direct reageren op vragen en klachten. Voor marketing is Facebook makkelijk, Youtube voor productinformatie en Linkedin voor recruitment of inhoudelijke discussies. Bekijk van te voren welke social media in het betreffende land is actief.
Maak een plannetje – Maak een duidelijk plan voor de content die je gaat plaatsen op de Social Media. Zo krijgt je bedrijf online een duidelijk gezicht.
Wees geen repelsteeltje – Zonder vrienden en volgers zal het je niet lukken succes te krijgen. Communiceer zo veel mogelijk waar je online te vinden bent. Op deze manier zul je steeds meer volgers en fans krijgen. In een leeg restaurant wil namelijk niemand eten.
Trek de aandacht – Zorg voor content die de doelgroep aanspreekt. Probeer op te vallen door anders dan anderen te doen.
Toon empathie – Opzichtige recelame wordt snel doorheen geprikt door de mensen. Voel mee met de klant, help een oplossing te zoeken zonder er een overduidelijk salesverhaal achter te knopen.
Maak tijd en capaciteit vrij – Het bijhouden van social media-accounts kost veel tijd en moeite. Maak hier tijd en capaciteit voor vrij. Zet er niet zomaar een stagiair op; social media zijn je onlinereceptionist. Pak het zo professioneel mogelijk aan.