Eerder al spraken we over het feit dat het bedrijfsleven jaarlijks miljarden misloopt doordat het Duits niet goed genoeg beheerst wordt, of zelfs helemaal niet. Maar waarom wil iedereen tegenwoordig liever Engels leren, of het populaire Spaans, en geen Duits? Erg logisch is het niet, omdat er veel winst te behalen valt op het gebied van Duitse taal. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het simpele feit dat men Duits gewoon als ‘niet cool’ beschouwt, in tegenstelling tot het zwoele en ‘sexy’ Spaans. Ook de ingewikkelde naamvallen gaven het Duits een niet al te positief imago.

Duits vertaalbureau nodig?

Dit negatieve imago is eigenlijk helemaal niet nodig. En ondanks dat imago bleek dat in 2011 wel steeds meer mensen Duits wilden leren. En waarom ook niet? Het zou voor veel mensen de horizon kunnen verbreden. Hier een aantal redenen waarom het goed is om de Duitse taal te leren:

Met Duits kun je je onderscheiden op de arbeidsmarkt

Tegenwoordig spreken weinig mensen in het bedrijfsleven fatsoenlijk Duits. Je zult er dus echt je voordeel mee doen als je de Duitse taal goed beheerst. Op den duur zullen meer en meer mensen dit gaan beseffen en daarom kun je je er juist nu mee onderscheiden.

Duitsland telt gigantisch veel internetgebruikers

Heb je een webshop? Dan doe je er goed aan eens na te denken om jouw website naar het Duits te laten vertalen. Duitsland telt maar liefst 65.123.800 internetgebruikers. En dat getal zal in de werkelijkheid waarschijnlijk nog een stuk groter zijn. Je kunt dus jouw klantenbestand aanzienlijk vergroten door jouw website te laten vertalen naar het Duits. Op deze gigantische markt liggen erg veel kansen.

Duitsland is ons grootste Buurland en onze grootste handelspartner

Duitsland is ons grootste buurland, en we doen veel zaken met Duitsland. Duitsers waarderen het zeer als de Duitse taal goed beheerst wordt door hun handelspartner. Ook woont eigenlijk niemand ver van Duitsland vandaan. Dus wanneer men Duits spreekt, kan men letterlijk en figuurlijk de bewegingsruimte en belevingswereld vergroten, qua cultureel aanbod, arbeidsmarkt etc.

Een aantal feiten om het belang van de handel met Duitsland aan te tonen:

- Het handelsvolume bedroeg 132 miljard euro in 2010 tussen Duitsland en Nederland
- Meer dan 2000 Nederlandse bedrijven beschikken over een dochteronderneming in Duitsland

Duitsland opkomend vakantieland

Steeds meer Nederlanders ontdekken Duitsland als vakantieland. Duitsland is een geweldig land om op vakantie te gaan, en wanneer je de Duitse taal beheerst kun je Duitsland en de Duitse bewoners pas echt goed leren kennen.

Duits is de grootste taal binnen de EU

Duits is de grootste en daarmee dus ook de belangrijkste taal binnen de EU. Ongeveer 105 miljoen mensen hebben Duits als moedertaal.

Duitsland heeft de belangrijkste economie van Europa

Duitsland doet het op dit moment zo goed als het beste van alle landen in Europa. Zij maken als een van de weinige weer een flinke groei door economisch gezien. Duitsland is economisch en politiek gezien een grootmacht. Dus nogmaals, kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot door Duits te leren, zowel binnen Nederland als binnen Duitsland.

Duitse toeristen geven het meest uit in Nederland

In 2010 kwamen er 2,8 miljoen Duitsers naar Nederland. Zij gaven in totaal meer dan 815 miljoen euro uit.

Conclusie

Na deze feiten hoef ik je niet meer uit te leggen hoe belangrijk de Duitse taal is voor Nederland. Het is jammer dat er niet meer aandacht aan besteed wordt. Bijvoorbeeld meer Duitse series op tv zou de taal al goed onder de aandacht kunnen brengen. Het is onbegrijpelijk dat er niet meer op wordt ingespeeld, ondanks dat bekend is dat we miljarden mislopen in het bedrijfsleven.

© Copyright 2024 - Vertaalbureau Perfect B.V.