Ook in het nieuwe jaar is duurzaamheid een van de belangrijkste onderwerpen binnen onze samenleving. Immers worden steeds meer mensen en bedrijven zich ervan bewust dat we de wereld alleen gezamenlijk kunnen veranderen. Alleen is het door ‘greenwashing’ voor consumenten erg lastig om de échte groene merken te filteren. Daarbij komt dat het effect vaak contraproductief is en het consumentenvertrouwen in een product keldert. Maar wat houdt de term greenwashing eigenlijk in en hoe kun jij herkennen of een bedrijf wel echt duurzaam is? Wij vertellen het je graag in deze blog!

Wat is greenwashing

Allereerst willen we uitleggen wat er met ‘greenwashing’ bedoeld wordt. Het is vrij simpel: Bedrijven die aan greenwashing doen, presenteren zich naar de buitenwereld vaak maatschappelijk verantwoorder dan ze eigenlijk zijn. Dit kunnen merken op verschillende manieren doen, zoals met hun verpakkingen, fotografie en het toepassen van nietszeggende termen. Denk hierbij aan uitdrukkingen als ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, ‘groen’, ‘ecologisch’ en ‘natuurlijk’. Om als voorbeeld ‘natuurlijke schoonheid’ te nemen, waarmee je als consument snel door een merk misleid kunt worden. Logischerwijs is het een marketingtrucje waar jammer genoeg veel consumenten intrappen.

Ook door middel van kleurgebruik, kan een merk snel duurzamer lijken dan het daadwerkelijk is. Zou bijvoorbeeld de rode kleur van de McDonalds vervangen worden door groen, dan lijkt het merk door ons onderbewuste brein gezonder.

Misleidende termen die we dagelijks tegenkomen

Wist je dat:

  • Een product al natuurlijk genoemd mag worden, als het 1% aan natuurlijke ingrediënten bevat!
  • Bedrijven die communiceren dat ze ‘tegen dierproeven zijn’ niet per se dierproefvrij (hoeven te) zijn.
  • Bedrijven die een productlijn lanceren die vegan is, als merk niet dierproefvrij hoeven te zijn.
  • De term ‘duurzame kledinglijn’ betrekking kan hebben op het materiaal en niet op de productie.
  • Duurzaam nog niet wil zeggen dat het ook eerlijk geproduceerd is.

Zelfs de term ‘biologisch afbreekbaar’ is misleidend voor consumenten. Het zegt namelijk niets over de duur waarin het materiaal afbreekt, onder welke omstandigheden dit gebeurt en wat daarvoor nodig is. Toch blijkt dat door dit soort claims 74% van de consumenten aangemoedigd worden het product te kopen.

Plasticvrij is evengoed een term die misleidend is, omdat een product dan alsnog polymeren kan bevatten zoals lijmen of smeermiddelen. Ook al zijn dit polymeren van natuurlijke oorsprong, blijven het polymeren en daarmee dus ook plastic.

Waarom is het belangrijk om greenwashing tegen te gaan?

Waar nepnieuws het vertrouwen in de media belemmert, doet greenwashing eigenlijk hetzelfde met de duurzaamheidsbeweging. De ontwikkelingen om de wereldwijde doelen te halen raken daardoor in het slop.

Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat een consument meer van het product koopt, doordat de indruk gewekt wordt, dat de impact van het product laag is. Daarvoor in de plaats laten zij wellicht een product dat minder schadelijk voor mens en natuur is, in de schappen liggen. Daarmee laat je mensen onbewust deel uitmaken van het probleem, in plaats van de oplossing waarin zij geloven.

Imagoschade van merken

En dat niet alleen. Ook kan greenwashing een negatieve impact op het merkimago hebben, als onterechte duurzaamheidsclaims gecommuniceerd worden. Zo heeft Nestle zich ooit in een rechtszaak moeten verantwoorden over hun ‘duurzaam geproduceerde’ chocolade. Hun cacaoproducten werden er namelijk van verdacht ontbossing te veroorzaken en gebruik te maken van kinderarbeid.

Ben jij ondernemer? Volg dan zeker de onderstaande regels om greenwashing te voorkomen

Leg uit wat jouw product duurzaam maakt:

  • Onderbouw en bewijs deze beloftes met feiten. Vergelijk jij je bijvoorbeeld met een concurrent of claim je dat je beter bent? Dan moet dit wel kloppen en eerlijk zijn.

Wees transparant over jouw duurzame initiatieven:

  • Is jouw hele merk duurzaam of in werkelijkheid slechts een klein deel? Wees er in ieder geval eerlijk over. Ga na of jouw duurzaamheidsclaim voor het hele productieproces geldt of alleen een deel van de productiefase.

Zorg voor logo’s en keurmerken die helpen i.p.v. verwarring oproepen:

  • Ten eerste is het van belang om te weten dat een keurmerk, beeldmerk of logo alleen gebruikt mag worden als je officieel toestemming hebt van de uitgever. Er is een breed palet aan verschillende keurmerken, die aantonen dat jouw bedrijf duurzaam is. Echter kosten officiële keurmerken in de meeste gevallen een hoop geld.

Zorg er ook voor dat de duurzaamheidsclaims van jouw leveranciers waar zijn en zij geen desinformatie verspreiden:

  • Zo kun je voorkomen dat jij verkeerde of onterechte claims doorgeeft aan jouw doelgroep.

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar

Vertaalbureau Perfect kan jou op dit gebied zeker verder helpen. Zou je graag jouw bedrijf naar het buitenland willen uitbreiden? In dat geval is het van uiterst belang dat jouw communicatiemiddelen zoals je website en drukwerk perfect vertaald zijn. Zo kun je er zeker van zijn dat de duurzaamheidsclaims niet verkeerd worden opgevat door jouw buitenlandse doelgroep. Dit is erg belangrijk om schade aan het merkimago te voorkomen en een sterk merk op te bouwen.

© Copyright 2024 - Vertaalbureau Perfect B.V.